Společně připravujeme hru Matemág, kde já hraji hlavní postavu. Ty máš pod palcem vizuální podobu, vypadá to slibně. Co by o tobě, Jakube, měli naši čtenáři vědět?
Asi především to, že kreslení mě provází už od útlého věku. Vždycky mě bavilo kreslit různé postavičky, zvířátka a vymýšlet jim příběhy. Většinu dětství jsem také prožil s komiksovými příhodami dinosaura Kloboučka, kterého jsem si vymyslel. Komiksy mě vůbec vždycky bavily. Číst je, kreslit, dnes sbírat. I proto je má kresba, kterou jsem po mnoho let stále zdokonaloval, velmi ovlivněná komiksem.
Nepovažuji se za umělce… asi ani za grafika. Rád si říkám univerzálně “výtvarník” :)
Pomáháš na svět výukovému projektu. Jaký máš vlastně vztah k matematice ty osobně a proč?
He, popravdě mi matika k srdci nikdy moc nepřirostla, nešla mi. Za to mě ale vždy hodně bavila geometrie, to už je o dost vizuálnější :)
Také jsem na základce měl dlouho problém s paní matikářkou, která neunesla, že jsem si kreslil její karikatury do sešitu. Takže na mě byla zasedlá, což mému vztahu k matematice moc nepomohlo. Na druhou stranu mě to v deváté třídě vybičovalo k lepším výkonům a já na konci své “základkové štace” konečně měl z matiky aspoň dvojku :D
Na střední škole jsem se s matematikou po prvních dvou letech studia nakonec úplně rozloučil a od té doby mám klid v duši :)
Jaká část práce na hře tě osobně nejvíc těší?
Ta část, kdy mě někdo chválí :D
Ne, teď vážně. Nejvíc mě vždy potěší, když všechny ty hotové části grafiky zapadnou do sebe a já najednou vidím celkový výsledek. Když ho vidím ještě v pohybu, jako třeba v již funkční verzi Cvičebnice, je to o to lepší pocit. Celkově se dá říct, že mám rád takový ten stav, kdy “z ničeho vznikne něco”.
A ty kreslíš a vytváříš grafické práce pouze do her nebo i jinam?
Já jsem v podstatě takový multifunkční. Grafika do her je jen jedna z částí mého zájmu. Krom Matemága jsem výtvarně zpracoval třeba i pár webových her pro ČT Déčko nebo jsem navrhoval postavy do hry Polda 6. Stejně tak ale dělám grafiku do her vlastních, nicméně jejich vytváření je spíše koníček, na který nemám tolik času.
Krom toho se věnuji i animaci, ilustracím nebo “klasičtějším” grafickým pracím, jako jsou různé plakáty, letáky atp. Taková všehochuť, ze které mám pro její pestrost velkou radost.
Možná v dětech, které hrají Matemága, dřímá kreslířský talent. Co tobě pomohlo rozvinout dovednosti?
Jsem “dítě devadesátých let”, odkojené na videu a televizi. Z téhle obrazovky jsem vstřebával hodně vjemů a inspirací, ať už jsem sledoval filmy či kreslené seriály. Pak to byly samozřejmě komiksy (byl jsem fanouškem Batmana, ještě než to bylo “cool”) nebo i ty počítačové hry. Ale i jen koukat kolem sebe, pozorovat přírodu, všímat si detailů, to je vždy velmi dobrý zdroj inspirace.
Nicméně abych úplně zodpověděl otázku, rozvinout dovednosti mi samozřejmě značnou měrou pomohla léta studií na uměleckých školách a skvělí učitelé, kteří mě krom “výtvarna” naučili hlavně nad vším kreativním, co dělám, hodně přemýšlet.
Na závěr bych se zeptal na tvůj názor. Připadám si na tvých portrétech vcelku mladý - asi mi lichotíš. Co myslíš, neměl bych si nechat narůst vous?
Vždyť by si Vás ještě pletli s Brumbálem! :)
Díky moc za společné popovídání, ať ti jde práce od ruky. A ostatním doporučuju, aby se podívali na tvoje portfólio nebo ukázku kolorování komiksu o Terezce a Jakubovi:
Matemágův blog
Novinka!
Dvoudílná série "Gradované úlohy nejen k přípravě na přijímací zkoušky na 8letá gymnázia" je zaměřena na vybraná témata a typové úlohy, které se často objevují v přijímacích zkouškách z matematiky na 8letá gymnázia.
Publikace jsou vhodné i jako doplněk běžné výuky, když dítě není učené Hejného metodou.
Tištěné verze koupíte na www.h-ucebnice.cz. Elektronickou verzi přes www.h-edu.cz.