Kolín – Barbora Klepalová z 5. ZŠ v Kolíně se umístila v celostátním měřítku na 1. místě v mezinárodní soutěži Matematický klokan v kategorii Cvrček. Barborka získala ve své kategorii plných 90 bodů a v příkladech neudělala ani jedinou chybičku.
Mezinárodní soutěž Matematický klokan vznikla přibližně v roce 1980 v Austrálii a od roku 1991 se rozšířila do zemí Evropy. Dnes se již této soutěže účastní na dva a tři čtvrtě milionu soutěžících ze 30 zemí našeho kontinentu.
Soutěžící jsou podle věku rozděleni do 5 kategorií: Klokánek (4. – 5. třída ZŠ), Benjamín (6. – 7. třída ZŠ), Kadet (8. – 9. třída ZŠ), Junior (1. – 2. ročník SŠ) a Student (3. – 4. ročník SŠ). Tato mezinárodní soutěž není určena jen nejlepším, nejtalentovanějším matematikům, ale jejím cílem je získávat pro matematiku co nejvíce žáků. Chce jim ukázat matematiku zábavnou, přesvědčit je o tom, že při řešení různě obtížných netradičních úloh, založených především na logické úvaze, může každý zažít radost z úspěchu.
„Žáci ze 3. B 5. ZŠ Kolín, mezi něž Baruška patří, se již od první třídy učí matematiku podle profesora Milana Hejného. I to je jeden z důvodů, proč se i ostatním podařilo obsadit v této soutěži velmi pěkné umístění,“ říká zástupkyně ředitele školy Iva Lokajová. „Metoda pana profesora Hejného má promyšlenou a vyzkoušenou metodiku, jak všechny žáky aktivně zapojovat do řešení matematických úloh a ponechat jim radost z objevování,“ dodává.
Frausovská matematika, která je postavena na životní zkušenosti žáka a radostném zážitku úspěchu při řešení zajímavých úloh, dělá podle Ivy Lokajové matematiku pro žáky přitažlivou. Ve třídách, v nichž se učí podle frausovských učebnic metodou, kterou autoři pojmenovali „budování schémat“, patří tento předmět k velmi oblíbeným.
A co na své vítězství říká Barunka?
Barunko, co jsi říkala na své vítězství v krajském, ale i celostátním měřítku v soutěži Matematický Klokan?
Byla jsem překvapená a nevěřila jsem, že jsem všechny příklady měla správně a bez chyb.
Byly pro tebe příklady těžké?
Některé ano, ale k těm jsem se vrátila a našla správné řešení později.
Baruško, nabízí se otázka, který předmět máš ve škole nejraději?
Jednoznačně matematiku, ale baví mě i čeština, angličtina a prvouka.
Říká se, že matematiku dnes děti příliš rády nemají, jak je to u vás ve třídě?
Myslím, že u nás ve třídě mají matematiku rádi skoro všichni.
A co tě v matematice nejvíce baví?
Líbí se mi naše různé metody a prostředí, třeba Děda Lesoň, Pavučiny, Autobus, Krokování a další. Ráda řeším slovní úlohy.
Co říkali na vítězství tví spolužáci a rodiče?
Měli radost a gratulovali mi. Rodiče měli také velkou radost a řekli, že jsem šikulka.
Poradila bys i ostatním dětem, co dělat, aby se také tak pěkně umístily v soutěži?
Nikdy to nevzdávat. Občas, když mi něco nejde, tak některý příklad vynechám a znovu se k němu vrátím a přepočítám. „Barušce posíláme velkou gratulaci a věříme, že nejenom ona, ale i ostatní spolužáci budou stejně úspěšní v dalším ročníku mezinárodní matematické soutěže,“ zakončila Iva Lokajová.
Doporučujeme: Dvoudílná série "Gradované úlohy nejen k přípravě na přijímací zkoušky na 8letá gymnázia." Publikace jsou vhodné i jako doplněk běžné výuky, když dítě není učené Hejného metodou. Tištěné verze koupíte na www.h-ucebnice.cz. Elektronickou verzi přes www.h-edu.cz.