Dlab nesouhlasí se zaváděním alternativní výuky matematiky podle profesora Milana Hejného, jež spočívá v objevování postupů a tvůrčím hledání řešení samotnými dětmi. V současnosti se používá asi na 750 ze zhruba 4100 základních škol v Česku. Tato metoda podle Dlaba nepřináší v matematice nic nového. "Tam není jiný prvek, jak učit matematiku, to jsou prvky, které jsou sebrané od dobrých učitelů z minulosti," řekl.
Nekontrolované zavádění Hejného metody na školách označili dnes i další matematici na konferenci za riskantní. Není podle nich jasné, jak efektivní tato metoda je. Obávají se, že naopak ještě přispívá ke zhoršení úrovně znalostí dětí v matematice. Výsledky testování České školní inspekce (ČŠI) mezi páťáky a deváťáky v minulém školním roce to ale nepotvrdily.
Děti, které se ve škole učily matematiku Hejného metodou, měly v testech ČŠI srovnatelné výsledky s vrstevníky, kteří měli klasickou výuku matematiky. O tři procenta lepší byli žáci, jejichž učitelé kladli důraz na vybudování lepšího vztahu dětí k matematice. Hůře dopadli ve třídách, kde učitelé prohlásili, že cílem výuky je probrat všechno učivo podle rámcových vzdělávacích programů.
.....
Hejného metoda podle ředitele společnosti H-mat Tomáše Rycheckého přináší i nadprůměrné výsledky ve formování osobnosti dítěte. "Ty děti jsou pokorně sebevědomé, komunikativní, naslouchají, kooperují," vyjmenoval. "To jsou vedlejší výstupy Hejného metody, které nejsou tak snadno měřitelné jako násobilka a přechod přes desítku, ale jsou pak možná o to důležitější potom v životě," dodal.
Celý článek naleznete na www.ceskenoviny.cz
Doporučujeme: Dvoudílná série "Gradované úlohy nejen k přípravě na přijímací zkoušky na 8letá gymnázia." Publikace jsou vhodné i jako doplněk běžné výuky, když dítě není učené Hejného metodou. Tištěné verze koupíte na www.h-ucebnice.cz. Elektronickou verzi přes www.h-edu.cz.