Anebo nevypočítavé dlouhodobé partnerství H-edu a Nadace Karla Janečka.
Také jste doma či ve škole museli umět odříkat násobilku „jako když bičem mrská“? Biflovali jste se vzorečky, abyste obstáli u „populárních“ pětiminutovek? Tohle asi nebudou momenty, na které vzpomínáme s láskou. Je skvělé, že lidé z organizace H-mat intenzivně pracují na tom, aby dnešní děti a studenti středních škol měli na matematiku lepší vzpomínky.
Obecně prospěšnou společnost H-mat založil v roce 2013 profesor Milan Hejný spolu se svou vnučkou. Dnes tu pracuje tým lidí, jejichž hlavním úkolem je připravovat kvalitní výukové materiály, které se používají k výuce matematiky prostřednictvím Hejného metody. Ta staví na dětské tvořivosti a přirozené touze poznávat – učitel nechává žáky objevovat a samostatně hledat řešení. Metoda se nyní používá na každé páté základní škole v ČR. „V oblasti vzdělávání se zaměřujeme na rozvoj tzv. soft-skills dětí ve věku 10-14 let. Připravujeme speciální učebnice matematiky, podle kterých se Hejného metodou učí, naprogramovali jsme zábavnou vzdělávací hru Matemág, organizujeme semináře pro učitele,“ vysvětluje Jan Šedo, který má v H-matu na starosti média a marketing.
Když je řeč o matematice, lidé z H-matu si uměli dobře spočítat, že pokud chtějí svůj projekt zdokonalovat a systematicky posouvat dál, je potřeba najít partnera pro smysluplnou spolupráci. Proto se rozhodli oslovit Nadaci Karla Janečka, která od svého vzniku (2014) podporuje rozvoj aktivní občanské společnosti, sociální inovace, výchovu a vzdělávání v ČR. „Nadchlo nás vzájemné hodnotové vyladění a společné cíle. Věříme, že Hejného metoda dokáže nejenom naučit matematiku ‚trochu jinak‘, ale z dlouhodobého pohledu naučí už malé děti samostatně hledat cesty a nové přístupy k řešení problémů. To perfektně zapadá do vize naší nadace,“ říká Tomáš Řemínek, ředitel Nadace Karla Janečka. A dodává: „Za každým projektem vidíme konkrétní lidi a práci, kterou odvádějí. Záleží nám na tom, aby podpora neskončila jen u jakési finanční injekce, ale aby vyrostla v dlouhodobý partnerský vztah.“
Za účelem dlouhodobé spolupráce s Nadací Karla Janečka založil H-mat sesterskou společnost H-edu, s. r. o.. Ta provozuje elektronickou platformu pro podporu učitelů, kteří vyučují Hejného metodou. „Byli jsme jedním z prvních účastníků šestidenního akcelerátoru 321 Dílna, který nadace pořádá a který ověří životaschopnost projektů v počáteční fázi,“ popisuje začátky spolupráce s NKJ Jan Šedo a dodává: „Chtěli jsme, aby se z H-edu stal samostatně fungující projekt, který bude nezávislý na grantech, bude si na sebe umět časem vydělat a zajistí si dlouhodobou udržitelnost. Akcelerátor 321 Dílna nám v tomto hodně pomohl. V prvním roce ostrého provozu začalo naši platformu využívat téměř 4000 učitelů a webináře pravidelně sleduje přes 1000 učitelů.“
Po čtyřech letech spolupráce Nadace Karla Janečka a H-mat resp. H-edu tady máme hezkou ukázku gradující podpory – začalo to finanční podporou menších projektů jako např. tvorba učebnic matematiky nebo naprogramování hry Matemág. V současné době probíhají první jednání se zahraničními nakladateli a tvůrci obsahu, kteří by H-edu mohli využít i pro další předměty, než pouze matematiku. Je to moderní prostředí pro výuku založenou na řešení problémů. Platforma, která má ambici překračovat hranice – matematické i geografické.
Jan Šedo, jednatel společnosti H-edu, s. r. o. a Tomáš Řemínek, ředitel Nadace Karla Janečka vědí, jak nastavit dlouhodobou a postupně gradující spolupráci. | Autor: Igor Paliatka
Článek byl převzat z najednelodi.ashoka.org
Novinka!
Dvoudílná série "Gradované úlohy nejen k přípravě na přijímací zkoušky na 8letá gymnázia" je zaměřena na vybraná témata a typové úlohy, které se často objevují v přijímacích zkouškách z matematiky na 8letá gymnázia.
Publikace jsou vhodné i jako doplněk běžné výuky, když dítě není učené Hejného metodou.
Tištěné verze koupíte na www.h-ucebnice.cz. Elektronickou verzi přes www.h-edu.cz.