V sobotu 23. ledna se v prostorách střední školy zemědělské a potravinářské v Klatovech konala celodenní konference věnovaná inovativní matematické metodice Milana Hejného. Jde o dnes už poměrně propagovaný způsob výuky matematiky, který spočívá primárně v odlišném přístupu učitele k dítěti.
Žák je vnímaný jako svébytná osobnost s vlastním názorem, je mu daný prostor pro vytváření vlastních úvah a řešení. Děti se odmalička učí argumentovat, diskutovat, analyzovat a být samostatní na základě vnitřní motivace. Matematika je pro ně radostí a zábavou, kterou nechtějí opustit. Na rozdíl od tradiční výuky zaměřené na nácvik standardních úloh je tato metoda zaměřena na budování sítě mentálních matematických schémat, které si každý žák tvoří řešením vhodných úloh a rozmluvou o svých řešeních se spolužáky. Chyba není selháním, nýbrž prostředkem k dalšímu rozvoji.
Konference, kterou pořádala společnost H-mat ve spolupráci s klatovským spolkem Ratolest, byla určena především pro učitele mateřských a základních škol, v odpoledních hodinách se otevřel i bezplatný workshop pro širší veřejnost. Úvodní slovo patřilo přímo Hejnému, který i přes svůj pokročilý věk neztrácí nadšení a radost, rozdává své celoživotní zkušenosti, podporuje mladou generaci učitelů. V souvislosti s matematikou skromně mluví o altruismu, cituje novozákonní horské kázání a ač sám matematik, neváhá tvrdit, že matematika není to nejdůležitější. Sobotní setkání pak pokračovalo v menších skupinách vedených několika odbornými lektory, kteří mj. nabídli i pestrou řadu učebnic a výukových materiálů. Účastníci se doslova ponořili do světa nejrůznějších matematických prostředí a pomůcek, jako jsou schody a krokování, autobus, děda Lesoň, parkety, geodesky, dřívka… Učili se, jak Hejného metodu uchopit z pozice pedagoga, ale také, jak v konkrétních situacích přemýšlí dítě. Zkušenosti lektorů potvrzovaly, že není dobré děti podceňovat, neboť míra jejich kreativity a fantazie je pro dospělého mnohdy ohromující. Velký dík za uskutečnění konference tohoto druhu patří Lence Bořánkové, mladé učitelce janovické základní školy, která patří do okruhu spolupracovníků Hejného a jako certifikovaná lektorka propaguje tzv. Hejného matematiku ve svém širokém okolí. Poděkování patří i střední škole zemědělské a potravinářské za poskytnutí zázemí.
Aktivních účastníků sobotní konference bylo 54, a to z míst blízkých i vzdálených, např. z Písku, Českých Budějovic nebo Jičína. Z Klatov se přihlásilo osm učitelek z mateřských škol, avšak ze čtyř základních škol neabsolvoval seminář ani jeden vyučující. Podobně tomu bylo i o prázdninách 2015 při letní škole Hmatu v nedalekých Janovicích, kde z 55 přihlášených učitelů nebyl ani jeden z Klatov. Otázkou zůstává, zda jde o doplňující obraz základního vzdělávání v Klatovech, kde se i přes nejrůznější rodičovské intervence a občanské aktivity poslední doby takříkajíc "nehýbou ledy".
Autor: Jana Marcinková Smolová
Doporučujeme: Dvoudílná série "Gradované úlohy nejen k přípravě na přijímací zkoušky na 8letá gymnázia." Publikace jsou vhodné i jako doplněk běžné výuky, když dítě není učené Hejného metodou. Tištěné verze koupíte na www.h-ucebnice.cz. Elektronickou verzi přes www.h-edu.cz.