Zasloužená radost z poznávání

Právo: Nová matematika?

Když se na začátku dekády objevila ve školách nová metoda výuky matematiky podle profesora Milana Hejného, zdálo se, že se našel lék na odpor českých dětí vůči tradičnímu strašáku českých škol.

Proti novotám však v poslední době sílí kritika z řad matematiků, pedagogů i rodičů. 

...

Kvůli výhradám už průkopníci metody vydali letos i nové učebnice. 
Na ZŠ Londýnská v Praze se vyučuje podle Hejného metody už několik let a někteří učitelé ani klasické postupy neznají.

...

Originální přístup budí v dětech o matematiku zájem, což kantora povzbuzuje. A to i přesto, že příprava hodin matematiky i režie výuky je náročnější než klasický postup.
„V  běžné výuce učitel přijde a řekne dětem, že se to dělá tak a tak. Základem Hejného metody je, že si na to mají děti přijít samy nebo třeba ve skupině a  funguje tam pak ‚aha efekt‘. Posiluje je to i  v tom, že jsou ochotny vytrvat a jít za cílem, i když se hned nedopracují výsledku,“ popsala učitelka prvního stupně Martina Kočová.
„Učitel si musí hlídat, kam se děti ubírají, a poté je návodnými otázkami usměrňovat k řešení. Je třeba jít po podstatě jejich otázek a nápadů,“ dodala.
Speciální jsou i učebnice. „Děti v nich pracují v různorodých prostředích, která jsou uzpůsobena praktickému životu.

...

Testy České školní inspekce žáků pátých tříd sice ukázaly, že žáci vyučovaní podle Hejného metody dosahují mírně lepších výsledků než ostatní, ale představitelé Jednoty českých matematiků a fyziků tvrdí, že děti s alternativním přístupem nezvládají ve srovnání s ostatními základní počty a jsou příliš pomalé.

Námitky mají i rodiče. „Když jsem posílal dceru do školy, uměla násobilku. Teď neumí nic,“ postěžoval si Právu rozhořčený otec.

„Stává se relativně často, že dítě najednou neumí násobilku. Mají to totiž nadrilované bez porozumění. To, že 3 x 5 je 15, umí jako básničku. Dítě si to snadno zapamatuje, protože na to má kapacitu. Ale když dojde k tomu poznávání, tak reálně neví, co to znamená,“ řekl Jan Šedo ze společnosti H-mat.

Připustil ale, že jsou děti zpočátku pomalejší: „Ve druhé třídě dochází k tomu, že jsou v základních početních dovednostech pomalejší. Trvá jim to déle, protože se to nedrilují, ale v páté třídě se rychlost srovnává.“

„Rodiče jsou ze začátku trochu vykulení, ale nakonec pochopí, proč to tak děláme. A děti je to pak učí, takže i proto je to tak baví,“ uvedla Kočová.

...

Na matematiku si trouflo nejméně maturantů, přitom má být povinná

Letos matematiku zvolilo 23,4 procenta z nich, tedy o 2,3 procenta méně než v loňském roce. Před třemi lety z ní maturovalo zhruba třicet procent středoškoláků. Od roku 2021 má být přitom povinná na gymnáziích a o rok později na většině ostatních maturitních oborů.

...

Společná část maturit skončí ve středu 9. května nepovinným testem z matematiky+, který je obtížnější verzí zkoušky a k němuž přihlížejí některé vysoké školy při vstupu na studium. V letošním roce ho bude dělat 2369 studentů. Proti loňsku jich přibyly dvě stovky.

Celá článek naleznete v Právu ze dne 3.5.2018 na stranách 1 a 4, a také na www.novinky.cz.

Publikováno

4. 5. 2018

Kategorie

Doporučte tuto stránku svým známým:

Podporují nás

Nadace České spořitelny
© 2024 H-mat, o.p.s.
Pro lektory Prohlášení o používání cookies

Novinka!

Dvoudílná série "Gradované úlohy nejen k přípravě na přijímací zkoušky na 8letá gymnázia" je zaměřena na vybraná témata a typové úlohy, které se často objevují v přijímacích zkouškách z matematiky na 8letá gymnázia.

Publikace jsou vhodné i jako doplněk běžné výuky, když dítě není učené Hejného metodou.

Tištěné verze koupíte na www.h-ucebnice.cz. Elektronickou verzi přes www.h-edu.cz.

Zavřít