Na první pohled je Základní škola v Horce nad Moravou na Olomoucku úplně obyčejná škola ve střediskové obci. Ale už při návštěvě jakékoliv z jejích 17 tříd zjistíte, že zdejších 430 dětí je usměvavějších než řada jejich vrstevníků v jiných školách. Učitelé jsou pohodovější.
„Jsme běžnou základní školou, ale děláme mnoho věcí jinak, máme řadu rituálů a zažíváme kupu drobností, které třeba nejsou až tak vidět, ale tvoří dobré vztahy. Učitelé navíc umějí dobré klima přenášet směrem k žákům a rodičům,“ říká ředitelka školy Kateřina Glosová.
Možná i proto byla škola v Horce nad Moravou před pěti lety vybrána do projektu Nadace The Kellner Family Foundation pro veřejné základní školy nazvaného Pomáháme školám k úspěchu.
...
Projekt znamenal změnu pro učitele, žáky i rodiče. Poznala to i Otavová, která učí matematiku podle profesora Hejného. „Asi největší práce pro učitele matematiky touto metodou spočívá zpočátku v tom, aby se školou spolupracovali rodiče. Ti byli dříve zvyklí, hlavně na prvním stupni, se s dítětem matematiku učit, procvičovat jednotlivé matematické dovednosti, počítat jeden sloupeček příkladů za druhým. Jenže to se po rodičích v Hejného matematice nežádá. Těžiště matematické práce je v hodinách, kde dochází k matematickému objevování. Děti často řeší expertní domácí úkoly, které však vyplývají z jejich vnitřní motivace něčemu přijít na kloub, něco si vyzkoušet a rodičům to třeba doma i vysvětlit.“ Tento obrácený postup bývá často pro rodiče nepochopitelný. „Od začátku jsme věděli, že je potřeba spolupracovat i s rodiči, abychom všichni táhli za jeden provaz,“ doplnila a přiznala, že bývala těžká období.
Část problémů, právě se zaváděním Hejného matematiky, pomohly odstranit matematické kavárny pro rodiče. Jedné z nich se profesor Hejný i sám zúčastnil. „Kavárny jsou jedním ze způsobů, jak vtahovat rodiče do procesu spolupráce,“ poukázala Otavová a poznamenala, že škola nedělá jen matematické kavárny, ale i čtenářské, šachové, s psycholožkou, s rodilým mluvčím… „Kavárna je setkání, na kterém učitel představuje některé z forem, strategií a metod, které ve výuce používáme. Konkrétně v kavárnách Hejného matematiky nabízíme rodičům výuku, ve které společně s dětmi pracují v didaktických prostředích a využívají k tomu rozmanité pomůcky. K tomu si třeba i dají kafe a probírají zkušenosti s ostatními rodiči,“ nastiňuje.
...
Autor: Pavel Karban, vyšlo 24. 6. 2017 v deníku Právo
Novinka!
Dvoudílná série "Gradované úlohy nejen k přípravě na přijímací zkoušky na 8letá gymnázia" je zaměřena na vybraná témata a typové úlohy, které se často objevují v přijímacích zkouškách z matematiky na 8letá gymnázia.
Publikace jsou vhodné i jako doplněk běžné výuky, když dítě není učené Hejného metodou.
Tištěné verze koupíte na www.h-ucebnice.cz. Elektronickou verzi přes www.h-edu.cz.