„Školství nelze měnit shůry, to se musí měnit zespoda. Tak, že jistá skupina lidí se začne dívat na současný stav s výhradami a hledat nové cesty,“ uvedl profesor Milan Hejný, autor Hejného metody, kterou zdědil a rozvíjel po svém otci. Spočívá v pokrokové výuce matematiky zaměřené na to, aby si děti ve škole neosvojovaly pouhé znalosti, ale především schopnosti najít vlastní řešení, spolupracovat a komunikovat.
...
Důvodů je více. Znalosti, na kterých se v dnešních školách podle Hejného často až příliš bazíruje, jsou dle něj až na třetím místě – na prvním je výchova mravných lidí, na druhém budování schopností komunikačních, pracovat v týmu, případně tým vést.
„Propadli jsme kvantování. To je jednička, to je dvojka, to je trojka. My to kvantujeme proto, protože nic lepšího neumíme,“ upozornil Hejný. „Tím, že jsme se v cílech vztáhli na měřitelné cíle, tím jsme školu ohromně ochudili,“ upozorňuje.
Důležité je dle Hejného oslabovat kvantitativní hodnocení a hodnotit to, co je opravdu v životě důležité. Jenže praxe je jiná. „Naše škola vede k tomu, že mnoho dětí je tam frustrováno,“ upozorňuje Hejný a táže se, zda toto opravdu chceme.
...
Hejný předpovídá, že dojde ke konfrontaci s těmi, kdo chtějí zachovat status quo a těmi, kdo v prvé řadě chtějí vychovávat dobré lidi. „Hleď, aby tvoje snaha udělat z nich dobré matematiky nepřehlušila tvoji snahu udělat z nich dobré lidi,“ prozradil uznávaný profesor motto, dle kterého se řídí.
Část článku, který vyšel dne 18. 2. v Pražském deníku si můžete přečíst v jeho online verzi.
Novinka!
Dvoudílná série "Gradované úlohy nejen k přípravě na přijímací zkoušky na 8letá gymnázia" je zaměřena na vybraná témata a typové úlohy, které se často objevují v přijímacích zkouškách z matematiky na 8letá gymnázia.
Publikace jsou vhodné i jako doplněk běžné výuky, když dítě není učené Hejného metodou.
Tištěné verze koupíte na www.h-ucebnice.cz. Elektronickou verzi přes www.h-edu.cz.