Rokycany – Matematika nemusí být strašákem, rozhodli se v ZŠ Jižní předměstí a zvolili k pronikání dětí do jejích tajů netradiční formu. Jde o takzvanou Hejného metodu.
"Od letošního školního roku probíhá tato výuka ve dvou prvních třídách naší devítiletky. Podobně se matematice v České republice v současnosti učí na více než 750 školách," informovala zástupkyně ředitele Ivana Sixtová. Dodala, že učitelky Laďka Bečvářová a Radka Valachová s nadšením rozšířily řady pedagogů, kteří tento způsob výuky zavádějí do praxe.
Dále jsme se dozvěděli, že autor metody profesor Milan Hejný navázal na myšlenky svého otce Víta Hejného. "Na rozdíl od tradiční výuky matematiky, zaměřené na nácvik standardních úloh, je nová metoda založená na samostatném objevování matematických zákonitostí dětmi samotnými. Je postavená také na respektování názoru spolužáků, na vzájemné spolupráci a toleranci. Zkrátka – celá metoda je založená na přirozené konkrétní zkušenosti. Motivace pro další objevování matematických zákonitostí pak vychází z dětského pocitu úspěchu, z radosti, jak dobře vyřešily přiměřeně náročný úkol," objasňovala Sixtová. Potěšení z vlastních pokroků a uznání spolužáků i učitele jsou hlavním motorem vedoucím děti ke ´kamarádění´ s matematikou. "Kluci a děvčátka tak nepoznají blok z matematiky, chyby naopak využívají jako prostředek k učení," tvrdí zástupkyně Sixtová.
Pro rodiče budoucích prvňáčků je zajímavé, že i jejich ratolesti se mohou od září těšit na zmíněnou formu výuky. S určitostí platí, že ve dvou z příštích ´kašiček´ by od září opět měla být zavedená. Mimochodem – příští týden, 15. a 16. ledna, si zájemci v rámci Dne otevřených dveří i o této záležitosti mohou s učiteli více promluvit a blíže ji poznat.
Autor: Božena Šopejstalová
Doporučujeme: Dvoudílná série "Gradované úlohy nejen k přípravě na přijímací zkoušky na 8letá gymnázia." Publikace jsou vhodné i jako doplněk běžné výuky, když dítě není učené Hejného metodou. Tištěné verze koupíte na www.h-ucebnice.cz. Elektronickou verzi přes www.h-edu.cz.