Výsledký českých voleb - co s tím?
Často se v této souvislosti připomíná školství a výchova ke kritickému myšlení.
.....
Slovenské i české školství už od malička dává dětem pocítit, zda patří mezi dobré či špatné žáky, nevytváří se kolektivní atmosféra. Vytvoření správné atmosféry na školách by bylo pro ozdravení společnosti mnohem významnější než samotné kritické myšlení. Dá se něčeho takového na školách dosáhnout?
Dá. Je to něco, co už funguje na pětině českých škol. Řeč je o tzv. Hejného metodě vyučování matematiky. Základem je jednoduchá myšlenka, že učitel nevysvětluje, učitel jen předkládá problémy a moderuje diskuzi. Na všechno děti přicházejí samy.
.....
Zkušenosti ukazují, že ve třídách se děje něco nesmírně důležitého - slabší děti mají radost z toho, když ti šikovnější na něco přijdou a ony to poté od nich pochopí. A šikovnější děti mají radost z toho, že se jim podařilo vysvětlit věci, na které přišly.
.....
Tak proč se metoda nepoužívá na všech školách? Milan Hejný byl vždy zásadně proti, aby se jeho metoda vyučovala na školách, které si ji samy dobrovolně nevyberou. Takže se šíří jen na základě dobrého jména.
.....
Může ale vzdělávání na Hejného metodě vést k větší sounáležitosti, menší závisti a rozumnější volbě? To vůbec není jasné. Ale i kdyby ne, samo o sobě je to něco úžasného. Ze dvou všeobecně známých Slováků v Praze je opravdu významný jen jeden. Jméno Andreje Babiše si za padesát let nebude pamatovat téměř nikdo. Se jménem Milana Hejného to zřejmě bude jinak.
Celý článek na www.tyzden.sk
Novinka!
Dvoudílná série "Gradované úlohy nejen k přípravě na přijímací zkoušky na 8letá gymnázia" je zaměřena na vybraná témata a typové úlohy, které se často objevují v přijímacích zkouškách z matematiky na 8letá gymnázia.
Publikace jsou vhodné i jako doplněk běžné výuky, když dítě není učené Hejného metodou.
Tištěné verze koupíte na www.h-ucebnice.cz. Elektronickou verzi přes www.h-edu.cz.