Zasloužená radost z poznávání

Lidové noviny: Umělou autoritu učitelů neuznávám

Na základní škole dostal za špatné chování ředitelskou důtku. Ta střední ho vlastně ani moc nebavila. Na vysoké škole ho vyhodili od státnic z matematiky.

Jen málokdo by řekl, že tento výčet nezdarů patří člověku, který čerstvě získal ocenění Teacher Global Prize Czech Republic. Mimo jiné za výuku matematiky.

Cenu uděluje odborná společnost EDUin kantorovi základní nebo střední školy, který je nejen pro své žáky a studenty inspirací. A v letošním ročníku si cenu odnesl pětatřicetiletý Tomáš Chrobák ze Základní školy Baška na Frýdecko-Místecku, kde vyučuje matematiku a tělocvik. „Porota ocenila u vítěze mimo jiné také jeho snahu pomáhat dalším učitelům,“ okomentoval EDUin.

Chrobák vyučuje matematiku pomocí metody Milana Hejného. Staví tedy na tom, že dítě objevuje početní souvislosti samo. Nepracuje s definicemi. A to vše – alespoň dle této metody – dělají děti s radostí. V Česku, kde sami žáci označují matematiku často jako nejméně oblíbený předmět, to zní jako fikce. 

Hlavně žádná nenávist

„Ne každý musí matematiku milovat, ale nikdo ji nesmí nenávidět,“ popisuje základní pravidlo kantor s jedenáctiletou praxí. Ten tvrdí, že pokud se žák bude muset jen biflovat vzorečky, počty ho bavit určitě nebudou.

Základní otázka zní: má chytrý, ale líný žák dostat lepší známku než ten hloupější, který se však snaží?“ ptá se Chrobák. Záhy odpovídá, že rozhodně ne. I hodiny matematiky dle něj mohou skvěle sloužit k výchově dětí.

Rozhodla zkušenost ze Skauta

Při volbě vysoké školy mu pomohlo jeho působení v roli vedoucího ve skautském oddílu: „Práce s dětmi mě bavila. Začal jsem tedy studovat pedagogiku. A tam jsem pochopil to nejzásadnější – jak děti motivovat a jak se s nimi bavit na rovinu, ale zároveň udržet pravidla.“

„Kdybychom si k sobě ve třídě udrželi vzájemný respekt, mohla by mi děcka klidně tykat. Nemám rád, když učitel využívá svou jakousi umělou autoritu,“ vypráví Chrobák. Podprůměrný kantor si podle něj ani nedokáže zjednat pořádek ve třídě. Ten průměrný dokáže učivo tak nějak předat. „A opravdu vynikající učitel vytvoří takové podmínky, aby žáci učivo pochopili, ale také dokázali vysvětlit, jak k pochopení přišli,“ líčí oceněný kantor.

Chrobák vytváří pro ostatní učitele databáze a natáčí takzvané webináře, ve kterých se snaží kolegům pomoci například nevyhořet či se zlepšit v profesi. Ve volném čase organizuje projekt Sobotní škola hrou, který se zaměřuje na výchovně-vzdělávací programy: „Nadchlo mě, že se povedlo zlomit předsudky, že děti odmítnou trávit soboty a neděle se svými učiteli, a stejně tak to, že učitelé nebudou chtít obětovat svůj volný čas ve prospěch svých žáků.“ 

Celý článek naleznete v Lidových novinách ze dne 12.6.2019 na str. 4.

Publikováno

12. 6. 2019

Kategorie

Doporučte tuto stránku svým známým:

Podporují nás

Nadace České spořitelny
© 2024 H-mat, o.p.s.
Pro lektory Prohlášení o používání cookies

Novinka!

Dvoudílná série "Gradované úlohy nejen k přípravě na přijímací zkoušky na 8letá gymnázia" je zaměřena na vybraná témata a typové úlohy, které se často objevují v přijímacích zkouškách z matematiky na 8letá gymnázia.

Publikace jsou vhodné i jako doplněk běžné výuky, když dítě není učené Hejného metodou.

Tištěné verze koupíte na www.h-ucebnice.cz. Elektronickou verzi přes www.h-edu.cz.

Zavřít