MF Dnes publikovala pro své čtenáře test k prověření jejich matematických a logických schopností , a to na příkladech určené pro žáky základních škol.
Redaktoři MF Dnes se profesora Milana Hejného zeptali na pár otázek a jeho odpovědi (níže) publikovali jako příspěvek k danému testu.
...
ZEPTALI JSME SE
Jaký nesmysl v matematice se traduje mezi lidmi a jak to je správně?
Je to spíše předsudek než nesmysl. Že totiž cílem vyučování matematice je dobrý výkon žáka u zkoušek. Jsem přesvědčen, že cílem by měl být rozvoj žákovy osobnosti. Rozvoj rozumový, jehož podstatou je potřeba intelektuální činnosti, schopnost vidět problémy, umět je analyzovat a hledat řešení prospěšná společnosti. Rozvoj sociální, tedy schopnost spolupracovat, najít si v pracovním týmu tu roli, kde mohu být nejužitečnější. Rozvoj mravní, zejména naučit se mít radost z radosti spolužáka, ke které jsem přispěl.
Můžete prozradit nějaký chyták z oboru?
Výsledkem dělení 5:2 je číslo 2 a zbytek je 1. To zapíšeme 5:2 = 2 (1). Podobně je 9:4 = 2 (1). Tedy 2,5 = 5:2 = 2 (1) = 9:4 = 2,25. To je zjevně chybné. Kde je chyba? Řešení: Znak 2 (1) není jedno číslo, ale nekonečná množina poměrů 5:2, 7:3, 9:4, 11:5, … V zápisu 5:2 = 2 (1) rovnítko neznamená, že to, co je vlevo, je totéž co vpravo. Znamená to, že 9:4 patří do množiny 2 (1). Proto nelze napsat 2 (1) = 9:4. Podobně v běžném jazyce řekneme, že Bohdana je žena, ale výrok „žena je Bohdana“ je vadný, protože i Marie je žena, i Lenka je žena apod.
...
Test najdete v archívu MF DNES ze dne 22.1. 2018 na straně 12
Novinka!
Dvoudílná série "Gradované úlohy nejen k přípravě na přijímací zkoušky na 8letá gymnázia" je zaměřena na vybraná témata a typové úlohy, které se často objevují v přijímacích zkouškách z matematiky na 8letá gymnázia.
Publikace jsou vhodné i jako doplněk běžné výuky, když dítě není učené Hejného metodou.
Tištěné verze koupíte na www.h-ucebnice.cz. Elektronickou verzi přes www.h-edu.cz.