Zasloužená radost z poznávání

Hospodářské noviny, iDNES, iROZHLAS, VTM: Děti vzdělávané Hejného metodou lépe pochopí problém

Děti vzdělávané Hejného metodou lépe pochopí problém a mají lepší výsledky, ukázal průzkum na více než 160 školách. 

Čtyři tisíce žáků pátých tříd se zúčastnily rozsáhlého průzkumu společnosti Kalibro Projekt. Ten se jako jeden z prvních podíval mimo jiné i to, jak takzvaná Hejného metoda ovlivňuje výuku matematiky, o čemž se nyní přou akademici.

Anonymní srovnávací testy řešili školáci 168 základních školách po celé České republice. Výsledky šetření mají HN k dispozici. Týkají se celkem 244 tříd, z toho 33 tříd učí podle Hejného a 211 ne.

"Z výsledků plyne, že žáci vzdělávaní Hejného metodou dosáhli v těchto testech spíše lepších výsledků než jejich spolužáci. Dohady o údajném ohrožení výuky matematiky Hejného metodou se nepotvrdily," řekl David Souček ze společnosti Kalibro.

...

Oba tábory odborníků se mezi sebou dohadují, zda a jak je výuka podle profesora Milana Hejného prospěšná. Jejím cílem je vést žáky k interaktivitě a studiu podle vlastních poznatků. Kritici metody, podle níž se matematika vyučuje už na 750 z více než 4000 základních škol, ale tvrdí, že správnému pochopení matematiky škodí a že je vhodná pouze pro vybrané skupiny žáků.

"Ani pro děti s nižším vzděláním rodičů, ani pro dvojkaře či trojkaře není podle výsledků testů Hejného metoda nijak 'nebezpečná' a neohrožuje jejich vzdělávání," říká Souček. "Současně je však třeba říci, že při posuzování výsledků dětí v testech je velmi těžké oddělit vliv samotné metody od vlivu učitele, který matematiku vyučuje," dodal.

...

"Žáci, kteří se učí podle učebnic profesora Hejného, si zřejmě princip vztahu mezi jednotkami délky a obsahu osvojili lépe. Dosáhli úspěšnosti o více než sedm procentních bodů vyšší," tvrdí Souček. I podle výsledků dalších úloh mají o něco lepší vhled do podstaty probírané látky. "V té pro ně nejúspěšnější úloze 'zvítězili' dokonce téměř o 20 procentních bodů," doplnil. Tito žáci navíc zaznamenali znatelně lepší výsledky i v některých úlohách z jiných předmětů, než je matematika. Například v testu z českého jazyka, postaveném na delším textu, byli schopni shrnout hlavní sdělení s průměrnou úspěšností o 10 procentních bodů vyšší.

Kritici metody, z nichž řada patří k uznávaným profesorům matematiky, ale říkají, že Hejného metoda zatím není dostatečně prověřena a neměla by se v takové míře ve školách používat. Mají také za to, že děti kvůli ní pokulhávají v počtech, nezvládají násobilku a počítání z hlavy.

...

Zastánci Hejného metody ale argumentují tím, že děti mají kromě matematických dovedností i lepší výsledky v jiných předmětech, protože jsou vedeny k tomu, přemýšlet o učivu do hloubky a pochopit problém.

Celý článek na www.ihned.cz, www.idnes.czwww.irozhlas.cz a www.vtm.cz.

Publikováno

7. 5. 2018

Kategorie

Doporučte tuto stránku svým známým:

Podporují nás

Nadace České spořitelny
© 2024 H-mat, o.p.s.
Pro lektory Prohlášení o používání cookies

Novinka!

Dvoudílná série "Gradované úlohy nejen k přípravě na přijímací zkoušky na 8letá gymnázia" je zaměřena na vybraná témata a typové úlohy, které se často objevují v přijímacích zkouškách z matematiky na 8letá gymnázia.

Publikace jsou vhodné i jako doplněk běžné výuky, když dítě není učené Hejného metodou.

Tištěné verze koupíte na www.h-ucebnice.cz. Elektronickou verzi přes www.h-edu.cz.

Zavřít