Programování u dětí podporuje logické myšlení i vztah k technologiím. Přesto na českých školách zatím hraje výuka informatiky poněkud podřadnou roli. Změnit by se to mělo do dvou let. Děti ale můžete na soužití s IT začít připravovat i doma.
Kolik programovacích jazyků umíš, tolikrát jsi počítačem. Otřepaný vtip, který si pamatuji ještě z prvního stupně základní školy čili někdy z počátku devadesátých let minulého století. Tehdy to vypadalo s výukou programování u nás poměrně nadějně.
...
Mezi tehdejší programovací jazyky určené pro děti na prvním i druhém stupni patřila například Želva Žofka, Karel nebo Karel 3D. De facto se řadily k takzvaným kreslicím programům, kdy dítě prostřednictvím zadaného algoritmu přikazovalo, co má daný ovládací prvek (želva nebo robot Karel) v programovacím prostředí udělat – nakreslit čáru, položit bednu, otočit se apod. Na první pohled triviální úlohy však vedly žáky k tomu, aby pochopili, jak se vlastně s počítačem domluvit, a uvědomili si, jakým způsobem stroje „přemýšlí“. ... Jenže postupem času do výuky informatiky začal promlouvat nástup počítačů do běžného života. Na konci devadesátých let už se v hodinách pomalu začalo upouštět od programování. Přitom programování vedlo žáky k logickému myšlení, pomáhalo pochopit princip algoritmizace už v dětských letech. Informatika, potažmo výuka programování, totiž nemá primárně nalévat dětem do hlavy tuny materiálu, anglické výrazivo jednotlivých programovacích jazyků a dělat z nich vývojáře, ale má je nutit přemýšlet.
...
Bohužel jak už bylo řečeno, výuka tímto směrem začala na školách pomalu stagnovat. Povinně se informatika učí jen jeden rok a jednu hodinu týdně na prvním i druhém stupni základek.
...
Nic nám ale nebrání začít s programováním už doma. Pro mnoho rodičů může být problém, jak k němu dítě přimět a naučit jej základy.
...
Celkem logicky se dnes vývojáři dětských programovacích jazyků přesouvají i na smartphony, potažmo tablety. Pro mnohé děti je to už přirozené prostředí, ve kterém se s IT setkávají. Navíc pro ty nejmenší je jednodušší se do programování zapojit skrz dotykový displej.
Matemág
Matemág je velmi zdařilá česká hra určená primárně k výuce matematiky a postavená na Hajného metodě. Díky tomu si však děti osvojují i základy logiky a uvažování v souvislostech čili i v počítačovém prostředí – programování pohybu výtahu apod. Hrou provází hrdinové Jakub a Terezka. Děti Jakubovi a Terce pomáhají překonávat různé úlohy a hádanky, které jim připravil čaroděj Matemág. Jakub a Terezka vždy úlohy nejprve vysvětlí a děti mají možnost experimentovat při řešení matematicko-logických rébusů. Hra je česky namluvená, proto není potřeba, aby hráč uměl číst, zahrát si mohou tedy i mladší děti.
...
Celý článek naleznete v časopise Computer, únor 2019, strana 52 - 55.
Novinka!
Dvoudílná série "Gradované úlohy nejen k přípravě na přijímací zkoušky na 8letá gymnázia" je zaměřena na vybraná témata a typové úlohy, které se často objevují v přijímacích zkouškách z matematiky na 8letá gymnázia.
Publikace jsou vhodné i jako doplněk běžné výuky, když dítě není učené Hejného metodou.
Tištěné verze koupíte na www.h-ucebnice.cz. Elektronickou verzi přes www.h-edu.cz.