Je Hejného metoda pro nadané, nebo pro pomalé? Rodičovské debaty vynášejí na povrch zcela protikladné názory, ale Petra Antlová neříká ani tak, ani tak. Učitelka matematiky na druhém stupni základní školy Studánka v Pardubicích učila podle Hejného dyskalkuliky i velmi nadané děti. „Je na vás, jak si to ve třídě ošéfujete,“ říká. Loňská finalistka ocenění pro inspirativní učitele Global Teacher Prize chválí gradované úlohy a oceňuje, že Hejného metoda dětem dává možnost vyrůst i jako osobnosti. Stejně jako učiteli.
"Snažím se dětem dávat prostor, aby došly k řešení vlastní cestou a lépe rozuměly zákonitostem matematiky a souvislostem mezi nimi. Ponořit se do jejich uvažování je pro mě velká výzva," říká Petra Antlová.
Co vás nakonec dovedlo k tomu, že učíte matematiku metodou Milana Hejného?
Rychle jsem pochopila, že zaujmout třídu plnou individualit a odbourat jejich strach z matematiky nebude snadné. Od začátku jsem chtěla děti zapojovat, ale zdálo se mi, že i přes veškerou snahu je výuka z mé strany až příliš instruktivní. Učebnice, které jsme měli k dispozici, se mi moc nelíbily, na každou hodinu jsem si tak dělala propracované prezentace. Byly pro děti atraktivní, ale byly také efektivní a podporující jejich přirozený poznávací proces? Tím jsem si nebyla jistá. A pak jsem jednou měla příležitost slyšet přednášku pana profesora Hejného. Jeho myšlenky mě oslovily. Viděla jsem najednou pro sebe cestu. Imponovalo mi pojetí učitele, který svým působením ovlivňuje děti ve třídě, jejich postoj k danému předmětu, ale i k životním hodnotám. Do principů jeho metody jsem pak pronikala víc a víc, jezdila po nejrůznějších seminářích, nakonec jsem absolvovala i dvouletý lektorský kurz.
Celý rozhovor naleznete na www.eduzin.cz
Doporučujeme: Dvoudílná série "Gradované úlohy nejen k přípravě na přijímací zkoušky na 8letá gymnázia." Publikace jsou vhodné i jako doplněk běžné výuky, když dítě není učené Hejného metodou. Tištěné verze koupíte na www.h-ucebnice.cz. Elektronickou verzi přes www.h-edu.cz.