Zasloužená radost z poznávání

Hospodářské noviny: Podnikatelé ukazují státu lepší školství

V posledních letech podnikatelé podporují moderní metody učení. Do pilotních škol investují miliony korun na podporu učitelů.
 
V loňském roce probíhal na desítkách českých škol projekt na podporu úspěšných učitelů matematiky, který organizovala skupina podnikatelů kolem majitele firmy Linet Zbyňka Frolíka. Letos chce školství zase rozhýbat Česká spořitelna projektem Elixír do škol. Díky penězům z nevybraných anonymních knížek se rozjíždí akce, která má pomoct tentokrát nikoli matematikářům, ale fyzikářům.
 
Fyzika je totiž dalším z předmětů, které děti v podání většiny učitelů nebaví. A byznysmenům jde právě o to, aby se čeští školáci pro technické předměty více nadchli a mimo jiné se zastavil propad jejich výsledků v mezinárodních srovnáních typu PISA.
 
Jak ukazuje příklad projektu Matematika s chutí, na kterém se kromě Frolíka podílely firmy jako Google nebo Avast, úspěšní manažeři se umí postarat o zviditelnění výukových metod, které mají naději na posunutí českého školství dopředu. Na masový dopad už ale potřebují, aby se nápadu chytil i stát. A to se díky kontaktům a mediálnímu zájmu začíná dařit.
 
Hejný se učitelům osvědčil
 
Během prvního roku projektu Matematika s chutí si jeho tvůrci na téměř dvou tisícovkách dětí ověřili, že nejspolehlivější cestou, jak děti naučit kvalitně a zábavně počty, je metoda profesora Milana Hejného. Nebo alespoň její prvky.
 
Je založená na tom, že si děti trojčlenku či zlomky osvojují pomocí příkladů ze života, třeba počítáním mincí. "Výsledky vyhodnocujeme, ale už teď je jasné, že v Česku existuje kurikulum, které výuku matematiky řeší. Máme nástroj, kterým lze učit lépe a zábavněji - matematiku profesora Hejného," říká Frolík. První ročník projektu, do kterého soukromé společnosti investovaly kolem tří a půl milionu, se proto nedočká pokračování. "Původně jsme to chtěli dělat několik let, ale po prvním roce jsme si ověřili, že přístup tady je, tak proč čekat?" vysvětluje Frolík. Teď budou tlačit na vládu a kraje, aby učitele motivovaly k používání metody.
 
"Rozšíření je už mimo rámec toho, aby to financovaly soukromé firmy. Vyžadovalo by to velkou investici do vyškolení učitelů a nákupu pomůcek," dodává Frolík.
 
Jednání na ministerstvu už proběhla. Celkem úspěšně. "Metodu pana profesora Hejného ministerstvo podporuje, považuje ji za přínosnou, s organizátory projektu Matematika s chutí jednalo. Tým profesora Hejného získal prostřednictvím Akademie moderního vzdělávání od ministerstva grant, který umožní proškolit prostřednictvím seminářů pedagogy z celého Česka," potvrzuje Patrik Kubas z ministerstva školství.
 
Spořitelna sází na jistotu
 
Pro podnikatele, kteří do podobných akcí investují energii a peníze, je klíčové vychovat generaci dětí, které budou bavit technické a přírodovědné předměty a podle toho si také budou volit své další studium a zaměstnání. Právě po nadaných a pro obor zapálených absolventech techniky totiž aktuálně podniky volají nejvíce.
 
Úspěch nového projektu České spořitelny může urychlit i to, že banka nevymýšlí nový projekt, ale sází na zkušenosti sdružení Heuréka, které zážitkovou metodu u fyziky rozvíjí od 90. let. "Uspořádali jsme už šest dvouletých kurzů víkendového vzdělávání pro zapálené fyzikáře," říká organizátorka Heuréky Irena Dvořáková.
 
Česká spořitelna a Frolík ale nejsou jediní. Na čtyřech veřejných školách už funguje projekt na zlepšení práce učitelů, za nímž stojí Nadace manželů Kellnerových. Nejbohatší Čech, majitel finanční skupiny PPF, na to ročně vydá zhruba 30 milionů korun. Školy peníze investují například do vzdělávacích kurzů či asistentů pro učitele.
 
Spořitelna a školy
 
9 - Na tolika školách v Česku se rozjede projekt z peněz ČS. Na většině z nich vyučují učitelé metodami Heuréky, která sdružuje zapálené fyzikáře.
 
AUTOR: Julie Daňková

Publikováno

2. 9. 2013

Kategorie

Doporučte tuto stránku svým známým:

Podporují nás

Nadace České spořitelny
© 2024 H-mat, o.p.s.
Pro lektory Prohlášení o používání cookies

Novinka!

Dvoudílná série "Gradované úlohy nejen k přípravě na přijímací zkoušky na 8letá gymnázia" je zaměřena na vybraná témata a typové úlohy, které se často objevují v přijímacích zkouškách z matematiky na 8letá gymnázia.

Publikace jsou vhodné i jako doplněk běžné výuky, když dítě není učené Hejného metodou.

Tištěné verze koupíte na www.h-ucebnice.cz. Elektronickou verzi přes www.h-edu.cz.

Zavřít