Milí učňové a kolegové matematičtí dobrodruzi, doufám, že si přes létní měsíce vychutnáváte čerstvý vzduch někde v přírodě. Takové osvěžení mozek potřebuje. A nebo snad trávíte dny prací jako přátelé z H-matu a TechSophie? Inu, ani to není špatné, zvlášť pokud vám pod rukama vzniká něco zajímavého a užitečného. V minulém textu jsem se představil, takže o mně, o Mocném Matemágovi, už ledasco víte. Dnes bych se rád věnoval tomu, jak v prvních dvou měsících od sbírky na Hithit.cz postoupil vývoj hry Matemág, kde hraji jednu z hlavních rolí.
Pečlivě jsem si promluvil s celým vývojovým týmem, který tvoří nejen herní návrháři, programátoři a grafici z TechSophie, ale nedílnou součástí jsou odborníci na didaktiku sdružovaní společností H-mat. Sám vedoucí vývoje, sympatický junák Petr Zavadil, mi předestřel plán na následující měsíce obsahující několik postupných kroků. Osobně jsem příznivcem stanovení milníků na cestě, aspoň člověk ví, kam jde a nevezme si hned příliš velké sousto. Pokud jsem to správně pochopil, před samotnou příběhovou hrou Matemág, očekávanou v dalším roce, si děti budou moci zahrát hry zaměřené na jednotlivá didaktická prostředí. Dalo by se jim říkat cvičebnice, protože umožní bez průtahů soustředění na konkrétní matematické hádanky jednoho typu jako součtové trojúhelníky, hadi, výstaviště či krokování. Půjde-li vše dobře, budou děti moci louskat matematické oříšky už v nadcházejících podzimních měsících.
Byl bych nerad, kdybyste od mých matemágovských cvičebnic očekávali strohost tradičních učebnic matematiky, kdepak! Vždy vás uvítají a budou provádět moji milí kreslení společníci Kuba a Terka. Jsou to samostatné a chytré děti, mají také trpělivost při vysvětlování. Hráč bude společně s nimi čelit matematickým problémům a výzvám, které vyčaruje můj divotvorný klobouk. Já už jej nosil tolik staletí, že nasákl mojí moudrostí - jen nevím, kde se v něm vzala ta jeho škodolibost, tu ode mne rozhodně nemá!
Pokaždé, když se pustím do učení, je v centru mé pozonosti žák a jeho růst. Záleží mi na jeho názorech a pocitech. Podobně to je i se vznikem výukových her, jehož jsem účasten. Pravidelně vývojáři chodí na konzultace s dětmi. Děti si vše ozkouší a řeknou, co si myslí. Nedávno se taková testovací výprava uskutečnila do rodinného centra Knoflík, kde probíhal letní příměstský tábor společnosti Bricks for Kidz. Kluci mezi šestým a sedmým rokem, ostřílení hráči Minecraftu, se matematických výzev rozhodně nezalekli. Do příběhu cvičebnice je uvedlo papírové “loutkové divadélko“, postavičky ožily ještě ne na tabletu, ale vystřihnuty z papíru. Kluci zarámování pochopili razdva a rádi si vybrali problém od Klobouku k řešení. Ten už si zkoušeli propočítat na tabletu. Hnedle vše vyřešili, Klobouk to úplně překvapilo - myslel si, že dvanáct problémů bude až až. Napříště jich vykouzlí víc. Pro první ověření myšlenky cvičebnice nám to rozhodně vystačilo.
Díky za vaši přízeň, už musím. Jdu nakrmit množiny, trochu se mi přemnožily
Váš Mocný Matemág
PS: Pokud si přejete nám pomoci, určitě dejte o našem projektu a záměrech vědět svým známým. Stále ještě probíhá sbírka na stránkách matemag.cz. Pro začátek máme prostředků dostatek, ale pro dokončení celého výpravného příběhu ještě hodně schází. Přispějte a vyberte si odměnu!
Matemágův blogNovinka!
Dvoudílná série "Gradované úlohy nejen k přípravě na přijímací zkoušky na 8letá gymnázia" je zaměřena na vybraná témata a typové úlohy, které se často objevují v přijímacích zkouškách z matematiky na 8letá gymnázia.
Publikace jsou vhodné i jako doplněk běžné výuky, když dítě není učené Hejného metodou.
Tištěné verze koupíte na www.h-ucebnice.cz. Elektronickou verzi přes www.h-edu.cz.