Za jeden z typických znaků alternativních metod se považuje, že žák je ve výuce aktivní a že se přihlíží k jeho individuálním potřebám a zájmům. Vychází se z přirozené touhy objevovat nové věci. Na 1. stupni základních škol jsou to často metody založené na názornosti, vyvozování a objevování zákonitostí.
V matematice zaujala čestné místo metoda prof. Hejného. Má své zastánce i odpůrce. Vychází z vyučování orientovaného na budování schémat matematických pojmů, jevů, procesů a situací. Je založena na objevování. K tomu slouží různá prostředí – autobus, krokování, hadi, zvířátka dědy Lesoně, pavučiny, mince, parkety, indické násobení. Jejich cílem je rozvoj celé osobnosti žáka s využitím jeho předchozích zkušeností. Důraz se klade i na diferencovanou výuku přizpůsobenou schopnostem jednotlivých žáků a podporu spolupráce.
Celý článek naleznete v časopise Rodina a škola, str. 14 a 15.
Novinka!
Dvoudílná série "Gradované úlohy nejen k přípravě na přijímací zkoušky na 8letá gymnázia" je zaměřena na vybraná témata a typové úlohy, které se často objevují v přijímacích zkouškách z matematiky na 8letá gymnázia.
Publikace jsou vhodné i jako doplněk běžné výuky, když dítě není učené Hejného metodou.
Tištěné verze koupíte na www.h-ucebnice.cz. Elektronickou verzi přes www.h-edu.cz.