Pedagogická diagnostika a diferenciace
Metodika realizace (PDF)
Metodické materiály slouží jako podpůrný materiál k
prohlubování matematických dovedností žáků na 1. stupni základní školy a
zároveň k profesnímu rozvoji učitelů v oblasti pedagogické diagnostiky a
následné diferenciace výuky. Materiál zahrnuje 6 matematických
prostředí typických pro Hejného metodu (Součtové trojúhelníky, Hadi,
Myslím si číslo, Geoboard, Mříž, Krychlové stavby) a dále oblast Zlomky,
které můžeme řadit jako průřezové prostředí/téma. Hlavním cílem je
pomoci především učitelům podporovat rozvoj matematických dovedností
žáků prostřednictvím diagnostiky, kterou zde rozumíme diagnostický
potenciál vybraných úloh, na jehož základě může učitel sledovat
dosavadní úroveň matematického myšlení u svých žáků. Ve chvíli, kdy je
učitel schopen určit konkrétní překážky rozvoje matematického myšlení,
může následně nabídnout žákům takové úlohy, které mu pomohou tyto obtíže
překonat. Zároveň je připraven poskytnou žákům bez edukativních
překážek takové úlohy, které je posunou a rozvinou v dané oblasti.
Baterie gradovaných úloh (PDF)
Metodika nabízí baterii gradovaných úloh z vybraných prostředí Hejného metody napříč celým prvním stupněm s didaktickými komentáři. Předpokládáme využitelnost i pro pedagogy, kteří svou výuku nerealizují podle učebnic prof. Hejného a kol. a to díky průřezově nastavené gradaci vycházející od prvního ročníku až do pátého. Dokument představuje ucelenou nabídku adekvátních úloh sloužících jako reedukační nástroj pro překonávání specifických žákovských potíží v daných prostředí, nebo naopak pro rozvoj žáků vyžadujících náročnější výzvy. Tento dokument slouží jako doplňkový materiál k Metodice realizace, lze jej ovšem využívat i samostatně."
