Vývoj Hejného metody

Vít Hejný (na fotce vpravo) analyzoval příčinu, proč se jeho žáci nesnaží porozumět problémům a místo toho si raději pamatují vzorečky, které jsou ale vhodné pouze pro řešení standardních úloh. Hledal proto úlohy nestandardní a ty experimentálně testoval na žácích a na svém synu Milanovi. Kvůli politické situaci se jeho poznatky neměly možnost více rozšířit.

V roce 1974 se matematik Milan Hejný po rozporu s učitelkou svého syna rozhodl svého syna ve škole učit sám. Společně s několika spolupracovníky začal v Bratislavě rozpracovávat poznatky svého otce. Uceleně byly nové myšlenky publikovány v roce 1987. Na rozdíl od tradiční výuky matematice zaměřené na nácvik standardních úloh je nová metoda zaměřena na budování sítě mentálních matematických schémat, které si každý žák tvoří řešením vhodných úloh a diskusí o svých řešeních se spolužáky.

V devadesátých letech se postupně buduje tým kolem prof. Hejného na Pedagogické fakultě UK a metoda proniká do vysokoškolské přípravy učitelů na PedF UK a prostřednictvím seminářů do školské praxe. Z iniciativy Nakladatelství Fraus napsal tým M. Hejného učebnice pro první stupeň (2007-2012). V roce 2013 zakládá M. Hejný společnost H-mat, o.p.s., která mu umožňuje dál metodu systematicky rozvíjet a šířit. Od roku 2015 vydává postupně H-mat, o.p.s. ve vlastní režii materiály pro mateřské školy, učebnice pro 2. stupeň a od roku 2018 též vlastní řadu učebnic pro 1. stupeň. V roce 2024 vyšla první učebnice pro střední školy. V roce 2025 učebnice využívá přibližně 20 % škol v ČR. Postupně se rozšířuje podpora učitelů učících touto metodou. Informovanost o metodě podnítila bádání, zda by se její principy daly využít i v dalších předmětech - konkrétně pak inspiroval např. projekty Informatika s Emilem a propojenou výuku přírodních věd ExpEdice.

Rozhovor s prof. Milanem Hejným o vývoji metody: