Jak vypadá dobrá výuka?

Základní předpoklady výuky
Učitel je vnitřně přesvědčen, že:
① děti jsou chytré a třída při dobrém vedení odhalí skoro vše, co má žák ZŠ z matematiky umět;
② o úspěšnosti práce učitele nerozhodují výkony dětí v testech, ale jejich radost z řešení úloh;
③ radost musí zažívat i slabí žáci;
④ žáci k objevování matematiky potřebují dostatek času;
⑤ chyby jsou přítomny v každé tvořivé práci a jsou důležitým nástrojem poznání.

Jedenáctero dobré výuky
Učitel, který dobře učí Hejného metodou:

① respektuje osobnost žáka, podporuje jeho autonomii;

② nic nevysvětluje, trpělivě čeká, až třída problém vyřeší;

③ minimalizuje svou akustickou přítomnost ve třídě;

④ chybu žáka neopravuje, ale vytvoří situaci, aby žák nebo třída chybu objevili; je-li upozorněn žákem, že se dopustil chyby, poděkuje a s třídou hledá příčinu své chyby;

⑤ nepřerušuje myšlenkový tok dítěte;

⑥ nevyslovuje se k názoru žáka, zda je dobrý, ale obrátí se na názor třídy;

⑦ vytváří tvořivou a přejnou pracovní atmosféru bezpečného prostředí, vzájemného respektu, tolerance a otevřené komunikace;

⑧ podporuje komunikaci ve dvojicích, skupině i v celé třídě;

⑨ předkládá žákům přiměřené úlohy (slabším snazší, zdatnějším náročnější);

⑩ úspěch žáka spoluprožívá, neúspěch bez emocí analyzuje, aby se odhalením příčiny chyby snížila pravděpodobnost jejího opakování;

⑪ na sobě pracuje zejména tím, že si vede portfolio (deník), které čas od času sám nebo s podporou přátel analyzuje.