Jak vypadá dobrá výuka?
Základní předpoklady výuky
Učitel je vnitřně přesvědčen, že:
① děti jsou chytré a třída při dobrém vedení odhalí
skoro vše, co má žák ZŠ z matematiky umět;
② o úspěšnosti práce učitele nerozhodují výkony dětí
v testech, ale jejich radost z řešení úloh;
③ radost musí zažívat i slabí žáci;
④ žáci k objevování matematiky potřebují dostatek
času;
⑤ chyby jsou přítomny v každé tvořivé práci a jsou
důležitým nástrojem poznání.
Jedenáctero dobré výuky
Učitel, který dobře učí Hejného metodou:
① respektuje osobnost žáka, podporuje jeho autonomii;
② nic nevysvětluje, trpělivě čeká, až třída problém vyřeší;
③ minimalizuje svou akustickou přítomnost ve třídě;
④ chybu žáka neopravuje, ale vytvoří situaci, aby žák nebo třída chybu objevili; je-li upozorněn žákem, že se dopustil chyby, poděkuje a s třídou hledá příčinu své chyby;
⑤ nepřerušuje myšlenkový tok dítěte;
⑥ nevyslovuje se k názoru žáka, zda je dobrý, ale obrátí se na názor třídy;
⑦ vytváří tvořivou a přejnou pracovní atmosféru bezpečného prostředí, vzájemného respektu, tolerance a otevřené komunikace;
⑧ podporuje komunikaci ve dvojicích, skupině i v celé třídě;
⑨ předkládá žákům přiměřené úlohy (slabším snazší, zdatnějším náročnější);
⑩ úspěch žáka spoluprožívá, neúspěch bez emocí analyzuje, aby se odhalením příčiny chyby snížila pravděpodobnost jejího opakování;
⑪ na sobě pracuje zejména tím, že si vede portfolio (deník), které čas od času sám nebo s podporou přátel analyzuje.
